دکوراسیون داخلی فارغ از سبک چیدمانی، از عناصر و آیتم‌هایی تشکیل شده است که هر کدام از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. مبلمان، فرش، پرده و سایر اجزا، از جمله اصلی‌ترین مواردی هستند که استفاده درست از آنها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون داخلی منزل به نمایش بگذارند. در این بین یکی از مواردی که در چیدمان خانه‌های ایرانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرش‌ها هستند. به همین دلیل انتخاب درست و مناسب این عنصر، به عنوان یک مکمل، از اهیمت بالایی برخوردار است. در این مقاله از مبلمان آریا قصد داریم تا با بررسی نکاتی مهم در انتخاب فرش، آشنا شده و بتوانیم به بهترین شکل ممکن، از آن برای چیدمان دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنیم.

اندازه مناسب فرش

اگر تصمیم گرفتید در کف خانه خود از فرش استفاده کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین های آنها اندازه فرش است. بهتر است همه کف خانه شما از فرش پوشیده نشده باشد و یک قسمت هایی از خانه هم با موکت یا کفپوشی که در کف خانه قرار دارد پوشیده شده باشد.

سعی کنید چیدمان شما طوری باشد که فرش به صورت کامل زیر مبل نباشد و فقط یک قسمت کوچکی از مبل روی فرش قرار بگیرد. ولی اگر متراژ فرشی که خریداری کردید خیلی بزرگ است بهتر است تمام مبل روی فرش قرار بگیرد و این طور نباشد که نصف پایه های مبل روی فرش باشد و نصف دیگر روی کف پوش قرار بگیرد.

 اگر قرار است تعداد فرش هایی که در خانه قرار می گیرد کم باشد بهتر است جلوی شومینه یا بخاری قرار بگیرد. اگر تصمیم گرفتید در زیر میز ناهار خوری هم از فرش استفاده کنید باید حتما ابعاد فرش در حدی باشد که کل میز ناهار خوری و صندلی هایش روی آن قرار بگیرد و دور آن هنوز هم مقداری از فرش اضافه آمده باشد.

انتخاب جنس فرش

فرش‌ها جنس‌های مختلفی دارند. فرش‌های ماشینی معمولا از جنس آکریلیک، پلی پروپیلن و پلی‌استر با ترکیبی از این‌ها هستند. هر یک از این جنس‌ها ویژگی‌ها مزایای خاص خود را دارد.

به لحاظ دوام و حفظ شکل ظاهری، آکریلیک بهترین جنس محسوب می‌شود.

پلی پروپیلن رنگ‌پذیری بالایی دارد و به همین دلیل تنوع رنگ در این نوع فرش‌ها بالا است.

فرش‌های پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی، تنوع رنگ و طرح بالا و پرزدهی کمتری دارند.

دسته بندی فرش های دستباف

فرش‌های دستباف نیز به دو دسته ابریشمی و پشمی تقسیم می‌شوند.

فرش‌های ابریشمی بافت ریزتر، ظرافت بیشتر و طبیعتا قیمت بالاتری نسبت به فرش‌های پشمی دارند.

فرش‌های پشمی قیمت پایین‌تر و ظرافت کمتری دارند اما زیبایی خاص فرش‌های دستباف در این نوع نیز دیده می‌شود.

برای انتخاب جنس، باید به محیطی که از فرش استفاده می‌کنیم نیز توجه داشته باشیم. مقاومت فرش‌ها در برابر رفت و آمد با هم متفاوت است.

فرش‌هایی که بافت ظریف و لطیف دارند برای فضاهایی مانند اتاق خواب که رفت و آمد کمتری در آن صورت می‌گیرد مناسب ‌تر هستند.

برای فضاهایی مانند نشیمن که پر رفت و آمد محسوب می‌شوند می‌توان از مدل‌های ضخیم و بادوام استفاده کرد.

نکته: هنگام انتخاب جنس فرش به قابلیت شست‌وشوی آن توجه کنید. این مسئله به خصوص برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارند، یا در شهرهای بزرگ و آلوده زندگی می کنند اهمیت دارد.

انتخاب طرح فرش

با توجه به اینکه امروزهطرح‌های مختلفی از فرش در بازار موجود است؛ در انتخاب فرش مناسب، توجهبه طرح و الگو نیز بسیار مهم است . طرح فرش می ‌تواند تأثیر قابل توجهی بر چیدمان خانه داشته باشد؛ به همین دلیل طرح فرش باید با سایر عناصر دکوراسیون داخلی مانند دیوارها، مبلمان و پرده‌ها، هماهنگی داشته باشد. در صورتی که علاقه ‌مند هستید که سبک دکوراسیون خانه خود را به صورت مدرن طراحی کنید، بهتر است فرشی با طرح ساده انتخاب کنید؛ یا اینکه اگر چیدمان خانه شما کلاسیک است، بهتر است طرح فرش شلوغ و گرم باشد.

انتخاب رنگ فرش بر اساس دکوراسیون

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب فرش، هماهنگ بودن رنگ و طرح آن با رنگ و طرح پرده‌ ها، مبلمان، کف‌پوش، قاب‌ها و به طور کلی دکوراسیون است.

برای انتخاب رنگ فرش بر اساس دکوراسیون، راه های مختلفی در پیش دارید که در زیر به 2 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

وقتی فرش را همرنگ یا در همان طیف رنگی دیگر اجزای دکوراسیون انتخاب کنید. شاید کمی خسته‌ کننده باشد و هیچ نقطه قابل توجهی در دکوراسیون برای شما باقی نگذارد.

اما زمانیکه رنگ فرش را متضاد با دیگر اجزای دکوراسیون انتخاب کنید. در عین حال که ریسک بالایی دارد، زیبایی خاصی را به خانه می‌بخشد. برای مثال اگر کف‌ پوش تیره باشد و فرشی با زمینه روشن انتخاب کنید، زیبایی چشم‌ نوازی را به منزل آورده‌ اید.

پیشنهاد می کنم مطالعه، مقاله چه فرشی مناسب خانه های کوچک است؟ را از دست ندهید.